YT-neuvotteluiden vaikutus yrityksen markkina-arvoon: Empiirinen tutkimus Suomen osakemarkkinoilta vuosilta 1999–2009
Kaisla, Jussi (2011)
Kaisla, Jussi
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia osakemarkkinoiden reaktiota yrityksen ilmoitukseen aloitettavista tai lopettavista YT-neuvotteluista. Tutkielmassa selvitetään markkinoiden yleinen reaktio YT-neuvotteluihin, lisäksi tarkastellaan yritysten ilmoittamien YT-neuvotteluiden syiden ja talouden nousu- ja laskukausien vaikutusta markkinareaktioon. Lisäksi tutkitaan YT-neuvotteluiden aloitusilmoituksesta eroavan lopetusilmoituksen aiheuttamaa reaktiota.
Tutkimusaineisto koostuu Helsingin Pörssissä noteerattujen yritysten pörssitiedotteista vuosina 1999-2009, joissa ilmoitetaan YT-neuvotteluiden aloittamisesta tai lopettamisesta. Aineistoon kuuluu 448 YT-neuvotteluiden aloitusilmoitusta ja 37 lopetusilmoitusta. Tutkimusmenetelmänä käytetään event study -menetelmää.
Tulokset osoittavat, että YT-neuvotteluilmoituksilla on yleisesti negatiivinen vaikutus yrityksen osakekurssiin. YT-neuvotteluiden ilmoitetun syyn ollessa heikentynyt kysyntä, on markkinoiden reaktio negatiivisempi kuin syyn ollessa toiminnan tehostaminen. Markkinareaktio on negatiivisin ilmoituksen syyn jäädessä epäselväksi. Talouden laskukaudella markkinat reagoivat negatiivisemmin kuin nousukauden aikana. YT-neuvotteluiden lopetusilmoituksen erotessa aloitusilmoituksesta ei havaittu merkitsevää markkinareaktiota. Suomalaiset osakemarkkinat eivät näytä täyttävän markkinatehokkuuden keskivahvoja ehtoja, sillä epänormaaleja tuottoja esiintyy myös ilmoitusta seuraavina päivinä.
Tutkimusaineisto koostuu Helsingin Pörssissä noteerattujen yritysten pörssitiedotteista vuosina 1999-2009, joissa ilmoitetaan YT-neuvotteluiden aloittamisesta tai lopettamisesta. Aineistoon kuuluu 448 YT-neuvotteluiden aloitusilmoitusta ja 37 lopetusilmoitusta. Tutkimusmenetelmänä käytetään event study -menetelmää.
Tulokset osoittavat, että YT-neuvotteluilmoituksilla on yleisesti negatiivinen vaikutus yrityksen osakekurssiin. YT-neuvotteluiden ilmoitetun syyn ollessa heikentynyt kysyntä, on markkinoiden reaktio negatiivisempi kuin syyn ollessa toiminnan tehostaminen. Markkinareaktio on negatiivisin ilmoituksen syyn jäädessä epäselväksi. Talouden laskukaudella markkinat reagoivat negatiivisemmin kuin nousukauden aikana. YT-neuvotteluiden lopetusilmoituksen erotessa aloitusilmoituksesta ei havaittu merkitsevää markkinareaktiota. Suomalaiset osakemarkkinat eivät näytä täyttävän markkinatehokkuuden keskivahvoja ehtoja, sillä epänormaaleja tuottoja esiintyy myös ilmoitusta seuraavina päivinä.