Brandien oikeussuoja tavaramerkin funktioiden näkökulmasta
Jääskeläinen, Veera (2007)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Brandit kasvattavat merkitystään markkinoilla jatkuvasti. Brandaaminen itsessään on keino erilaistua markkinoilla, ja toisaalta brandaamisesta on tullut jo markkinoiden perusfundamentti. Aineettomasta omaisuudesta on tullut yrityksen ehkä tärkein voimavara, ja samalla mielenkiinnon keskiöön ovat nousseet kysymykset immateriaalisen omaisuuden suojaamisesta. Brandi on liiketaloustieteellinen käsite, mutta sen suojausinstrumentit määritellään oikeustieteellisin käsittein. Kun lähdetään pohtimaan brandin optimaalista suojausta, joudutaan väkisinkin osittain sekoittamaan nämä kaksi tieteenalaa keskenään. Tavaramerkin funktiot sijoittuvat tavaramerkki-instrumentin ytimeen, ja määrittävät sen tuottaman suojan konkreettisella tasolla. Funktioiden avulla voidaan tutkia suojan reaalista perustaa, ja sen kiinnostavuutta. Nimenomaan funktiot yhdistävät tavaramerkin ja brandin toisiinsa.
Tutkimuksessa selvitetään brandin ja tavaramerkin yhtäläisyyksiä ja eroja, sekä pyritään perustelemaan, miksi tavaramerkki soveltuu muita immateriaalioikeuksia paremmin brandin suojaamiseen. Oleellista on tavaramerkin funktioiden tutkiminen, koska funktioiden avulla voidaan brandi liittää tavaramerkki-instrumenttiin. Ainoa lakiin perustuva funktio on niin sanottu erottamisfunktio, mutta tavaramerkillä on muitakin tehtäviä. Tutkimuksessa selvitetään sitä, millä tavalla nämä funktiot ovat kehittyneet ajan mukana ja toisaalta, miten ajan tasalla tavaramerkkioikeus on reaalimaailman ilmiöiden näkökulmasta. Tutkimusaineistona käytetään kotimaista ja soveltuvin osin ulkomaista oikeuskirjallisuutta, liiketaloustieteellistä kirjallisuutta, alojen tieteellistä keskustelua sekä Tavaramerkkilakia esitöineen.
Tavaramerkin nykyaikaiset tehtävät ovat paljon laajemmat, kuin mitä pelkästään lakia tai osittain oikeuskirjallisuuttakin tutkimalla voidaan ajatella olevan. Tavaramerkin funktioita tulisi tulkita uudelleen, reaalimaailman kautta, jotta instrumenttia voitaisiin hyödyntää täysimääräisesti liiketoiminnassa.
Tutkimuksessa selvitetään brandin ja tavaramerkin yhtäläisyyksiä ja eroja, sekä pyritään perustelemaan, miksi tavaramerkki soveltuu muita immateriaalioikeuksia paremmin brandin suojaamiseen. Oleellista on tavaramerkin funktioiden tutkiminen, koska funktioiden avulla voidaan brandi liittää tavaramerkki-instrumenttiin. Ainoa lakiin perustuva funktio on niin sanottu erottamisfunktio, mutta tavaramerkillä on muitakin tehtäviä. Tutkimuksessa selvitetään sitä, millä tavalla nämä funktiot ovat kehittyneet ajan mukana ja toisaalta, miten ajan tasalla tavaramerkkioikeus on reaalimaailman ilmiöiden näkökulmasta. Tutkimusaineistona käytetään kotimaista ja soveltuvin osin ulkomaista oikeuskirjallisuutta, liiketaloustieteellistä kirjallisuutta, alojen tieteellistä keskustelua sekä Tavaramerkkilakia esitöineen.
Tavaramerkin nykyaikaiset tehtävät ovat paljon laajemmat, kuin mitä pelkästään lakia tai osittain oikeuskirjallisuuttakin tutkimalla voidaan ajatella olevan. Tavaramerkin funktioita tulisi tulkita uudelleen, reaalimaailman kautta, jotta instrumenttia voitaisiin hyödyntää täysimääräisesti liiketoiminnassa.