Henkilöstön osallistaminen työnantajakuvan kehittämiseen, Case: ABB Oy
Järvinen, Jenni (2016)
Järvinen, Jenni
2016
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Työnantajakuvan kehittämiseen on alettu kiinnittää huomiota yrityksissä vasta 2000-luvulla. Se on siten suhteellisen uusi ilmiö, mutta yritykset ovat oivaltaneet sen tärkeäksi kilpailu- ja erottautumistekijäksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka työnantajakuva muodostuu, ja miten sen kehittämisessä voidaan tarkoituksellisesti hyödyntää yrityksen omaa henkilöstöä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan työnantajakuvaan liittyvään kirjallisuuteen ja aiempaan tutkimukseen. Aihetta tarkastellaan työnantajakuvan sisäisestä ja ulkoisesta näkökulmasta. Tutkimuksen kohdeyrityksenä on ABB Oy. Tutkimuksen pääasiallinen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin 34:lle ABB Oy:n Ambassador-verkoston jäsenelle, joista 26 vastasi kyselyyn. Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen kyselylomakkeen avoimien kysymysten avulla selvitettiin muun muassa ABB Oy:n työnantajakuvan nykytilaa, verkoston hyödyntämismahdollisuuksia työnantajakuvan parantamisessa sekä kehitysideoita työnantajamielikuvatyölle. Tämän lisäksi tutkimuksessa haastateltiin Universumin työntekijää ja ABB:n Ambassador-verkoston parissa työskentelevää henkilöä, jotta saatiin selvitettyä työnantajakuvaa yleisenä ilmiönä ja ABB Oy:n näkökulmasta.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että hyvä työnantajakuva on yritykselle hyvin merkittävä etu, erityisesti tulevaisuudessa, kun kilpailu hyvistä työntekijöistä tulee kovenemaan. Hyvän ulkoisen työnantajakuvan perustana on hyvä sisäinen työnantajakuva ja tyytyväinen henkilöstö. Yrityksen oma henkilöstö on paras kertomaan yrityksestä työnantajana, sillä heillä on uratarinoita kerrottavanaan ja paras tietämys yrityksen toiminnasta. Työntekijöiden osallistaminen työnantajamielikuvatyöhön tuo kasvot yritykselle, ja viestiminen on uskottavaa ja aitoa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan työnantajakuvaan liittyvään kirjallisuuteen ja aiempaan tutkimukseen. Aihetta tarkastellaan työnantajakuvan sisäisestä ja ulkoisesta näkökulmasta. Tutkimuksen kohdeyrityksenä on ABB Oy. Tutkimuksen pääasiallinen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin 34:lle ABB Oy:n Ambassador-verkoston jäsenelle, joista 26 vastasi kyselyyn. Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen kyselylomakkeen avoimien kysymysten avulla selvitettiin muun muassa ABB Oy:n työnantajakuvan nykytilaa, verkoston hyödyntämismahdollisuuksia työnantajakuvan parantamisessa sekä kehitysideoita työnantajamielikuvatyölle. Tämän lisäksi tutkimuksessa haastateltiin Universumin työntekijää ja ABB:n Ambassador-verkoston parissa työskentelevää henkilöä, jotta saatiin selvitettyä työnantajakuvaa yleisenä ilmiönä ja ABB Oy:n näkökulmasta.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että hyvä työnantajakuva on yritykselle hyvin merkittävä etu, erityisesti tulevaisuudessa, kun kilpailu hyvistä työntekijöistä tulee kovenemaan. Hyvän ulkoisen työnantajakuvan perustana on hyvä sisäinen työnantajakuva ja tyytyväinen henkilöstö. Yrityksen oma henkilöstö on paras kertomaan yrityksestä työnantajana, sillä heillä on uratarinoita kerrottavanaan ja paras tietämys yrityksen toiminnasta. Työntekijöiden osallistaminen työnantajamielikuvatyöhön tuo kasvot yritykselle, ja viestiminen on uskottavaa ja aitoa.