Sosiaalialan tehtävien ammatillisuus ja sen edellytykset
Alho, Sanna-Liisa (2008)
Alho, Sanna-Liisa
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa sosiaalialan ammatillisuutta sekä selvittää alalla työskentelevien näkemyksiä sosiaalialasta, sen ammatillisuudesta, työtehtävistä sekä professionalismista. Tutkimuksen tekemiseen on vaikuttanut sosiaalialaa viime vuosina kohdanneet muutokset koulutuksen ja työtehtävien osalta sekä lailla säädetyt kelpoisuusvaatimukset.
Tutkimusongelmana selvitetään, mitä on sosiaalialan ammatillisuus. Tulokseksi saadaan hyvin toimivan sosiaalialan asiakastyön edellytykset sekä sosiaalialan ammatilliset valmiudet. Toisena tutkimusongelmana selvitetään, mitä on sosiaalialan professionalismi alalla työskentelevien näkökulmasta, minkä perusteella päädytään tulokseen, että sosiaalityö on semiprofessionaalinen ammatti. Lisäksi tuloksissa selvitetään sosiaalityön tulevaa professiokehitystä perinteisen modernin ajan suljetun asiantuntijuuden sekä uuden myöhäismodernin ajan professiokehitykseen kuuluvan avoimen asiantuntijuuden avulla.
Tutkimuksessa perehdytään ammattitaidon, asiantuntijuuden ja professionalismin käsitteisiin sekä ammat-tien yleiseen professionaalistumisprosessiin alan kotimaisen ja kansainvälisen kirjallisuuden avulla. Tut-kimuksen aiheeseen perehdytään lisäksi keskittymällä sosiaalityön professiokehitykseen erityisesti alan koulutuksen akatemisoitumisen, tutkimustradition, alan asiantuntemuksen ja monopoliaseman avulla. Sosiaalialan professionalismia tutkitaan teoriaosuudessa alan kirjallisuuden avulla.
Tutkimusmenetelmäksi on valittu laadullinen tutkimus ja aineiston keruun menetelmäksi teemahaastattelu. Tutkimusotokseen on valittu 16 erilaisissa sosiaalialan perustehtävissä, sosiaalityössä sekä sosiaalialan johtotehtävissä työskentelevää henkilöä. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty tyypittelyä, jossa aineisto on pelkistetty teemoja hyväksi käyttäen aiheen kannalta keskeisiksi tyypeiksi. Teemahaastattelun teemat ovat pysyneet lähes muuttumattomina haastatteluista tutkimuksen raportointiin saakka.
Sosiaaliala ja erityisesti sen akateeminen ammatti sosiaalityö on yhteiskunnassa saavuttanut professiona semiprofessionaalisen aseman. Tämä on ollut seurausta valtion taholta sosiaalialalle ja sen ammatilliselle henkilöstölle myönnetystä tehtävävaltuutuksesta, joka on merkinnyt yksinoikeutta sosiaalialan tutkinnon suorittaneille alan tehtäviin. Lailla ja asetuksella on vuonna 2005 määritelty sosiaalialan tehtävien kelpoi-suusvaatimukset, joissa sosiaalityöntekijän tehtävään vaaditaan sosiaalityöntekijän yliopistotasoinen tut-kinto ja sosiaaliohjaajan tehtävään sosionomi, AMK -tutkinto. Sosiaaliala on lunastanut paikkansa uusien asiantuntija-ammattien joukossa.
Tutkimusongelmana selvitetään, mitä on sosiaalialan ammatillisuus. Tulokseksi saadaan hyvin toimivan sosiaalialan asiakastyön edellytykset sekä sosiaalialan ammatilliset valmiudet. Toisena tutkimusongelmana selvitetään, mitä on sosiaalialan professionalismi alalla työskentelevien näkökulmasta, minkä perusteella päädytään tulokseen, että sosiaalityö on semiprofessionaalinen ammatti. Lisäksi tuloksissa selvitetään sosiaalityön tulevaa professiokehitystä perinteisen modernin ajan suljetun asiantuntijuuden sekä uuden myöhäismodernin ajan professiokehitykseen kuuluvan avoimen asiantuntijuuden avulla.
Tutkimuksessa perehdytään ammattitaidon, asiantuntijuuden ja professionalismin käsitteisiin sekä ammat-tien yleiseen professionaalistumisprosessiin alan kotimaisen ja kansainvälisen kirjallisuuden avulla. Tut-kimuksen aiheeseen perehdytään lisäksi keskittymällä sosiaalityön professiokehitykseen erityisesti alan koulutuksen akatemisoitumisen, tutkimustradition, alan asiantuntemuksen ja monopoliaseman avulla. Sosiaalialan professionalismia tutkitaan teoriaosuudessa alan kirjallisuuden avulla.
Tutkimusmenetelmäksi on valittu laadullinen tutkimus ja aineiston keruun menetelmäksi teemahaastattelu. Tutkimusotokseen on valittu 16 erilaisissa sosiaalialan perustehtävissä, sosiaalityössä sekä sosiaalialan johtotehtävissä työskentelevää henkilöä. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty tyypittelyä, jossa aineisto on pelkistetty teemoja hyväksi käyttäen aiheen kannalta keskeisiksi tyypeiksi. Teemahaastattelun teemat ovat pysyneet lähes muuttumattomina haastatteluista tutkimuksen raportointiin saakka.
Sosiaaliala ja erityisesti sen akateeminen ammatti sosiaalityö on yhteiskunnassa saavuttanut professiona semiprofessionaalisen aseman. Tämä on ollut seurausta valtion taholta sosiaalialalle ja sen ammatilliselle henkilöstölle myönnetystä tehtävävaltuutuksesta, joka on merkinnyt yksinoikeutta sosiaalialan tutkinnon suorittaneille alan tehtäviin. Lailla ja asetuksella on vuonna 2005 määritelty sosiaalialan tehtävien kelpoi-suusvaatimukset, joissa sosiaalityöntekijän tehtävään vaaditaan sosiaalityöntekijän yliopistotasoinen tut-kinto ja sosiaaliohjaajan tehtävään sosionomi, AMK -tutkinto. Sosiaaliala on lunastanut paikkansa uusien asiantuntija-ammattien joukossa.