Vika ei siis ollut kielessä vaan lukijassa. Lukijasubjektien sosiaaliset roolit suomalaisten kirjablogien arvioissa
Jussila, Anna (2015)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten kirjablogeissa vaikuttavat lukijasubjektit ilmentävät kokemaansa ristiriitaa kirjan ensisijaiseksi koetun kohderyhmän ja oman lukijaroolinsa välillä. Tutkielma käsittelee nuorille tarkoitetun kirjallisuuden luokittelua ja erityisesti uutta markkinavetoista populaarikirjallisuuden muotoa eli young adult -genreä.
Keskeistä taustateoriaa tutkimuksessa edustaa John Fisken käsitys yleisön roolista aktiivisena toimijana eli subjektina. Tutkimuksessa hyödynnetään uutta termiä lukijasubjekti, jolla kuvataan kirja-arvioijaa aktiivisena, lukukokemustaan kommentoivana lukijana. Lukijasubjektin käsitykset genrestä ja itsestä lukijana muokkautuvat osana yhteiskunnan sosiaalisia käytäntöjä. Lähtökohtaisena tutkimusmenetelmänä hyödynnetään sisällön erittelyä ja teemoittelua. Lausetason analyysissä hyödynnetään perinteiseen kielioppiin nojaavaa semanttisten roolien tarkastelua sekä M.A.K. Hallidayn systeemis-funktionaalista kielioppia.
Tutkimusaineiston muodostavat 40 suomalaisessa kirjablogissa julkaistua arviota Salla Simukan teoksesta Punainen kuin veri. Teos on avausosa kirjailijan Lumikki-trilogialle. Arviot on julkaistu kirjablogeissa välillä 19.2.2013–29.12.2014.
Tutkimuksessa selviää, että sosiaalisilla rooleilla rakennetaan identiteettiä osana lukijayhteisöä, joka muodostaa nuorelle kohderyhmälle vastakkaisen, kriittisen aikuisten lukijoiden yhteisön. Lukijasubjektit kyseenalaistavat kohderyhmään kuulumisensa käyttämällä semanttisista rooleista eniten KOKIJAA sekä relationaalisia ja mentaalisia prosesseja ilmentäviä asenteellisia ilmauksia. Lukijasubjektit asettavat itsensä korkeampaan asemaan kuin kirjan ensisijaiseksi koettu kohderyhmä, minkä seurauksena sosiaalisten yhteisöjen epätasa-arvo toteutuu. Samalla roolinimitysten ja muiden sosiaalisten roolien nuoruuttaan muisteleva aikuinen sekä ennakko-oletuksia tekevä lukija avulla identiteettiä korostetaan. Ulkopuolisen aikuislukijan roolin avulla identiteettiä pyritään taas häivyttämään.
Keskeistä taustateoriaa tutkimuksessa edustaa John Fisken käsitys yleisön roolista aktiivisena toimijana eli subjektina. Tutkimuksessa hyödynnetään uutta termiä lukijasubjekti, jolla kuvataan kirja-arvioijaa aktiivisena, lukukokemustaan kommentoivana lukijana. Lukijasubjektin käsitykset genrestä ja itsestä lukijana muokkautuvat osana yhteiskunnan sosiaalisia käytäntöjä. Lähtökohtaisena tutkimusmenetelmänä hyödynnetään sisällön erittelyä ja teemoittelua. Lausetason analyysissä hyödynnetään perinteiseen kielioppiin nojaavaa semanttisten roolien tarkastelua sekä M.A.K. Hallidayn systeemis-funktionaalista kielioppia.
Tutkimusaineiston muodostavat 40 suomalaisessa kirjablogissa julkaistua arviota Salla Simukan teoksesta Punainen kuin veri. Teos on avausosa kirjailijan Lumikki-trilogialle. Arviot on julkaistu kirjablogeissa välillä 19.2.2013–29.12.2014.
Tutkimuksessa selviää, että sosiaalisilla rooleilla rakennetaan identiteettiä osana lukijayhteisöä, joka muodostaa nuorelle kohderyhmälle vastakkaisen, kriittisen aikuisten lukijoiden yhteisön. Lukijasubjektit kyseenalaistavat kohderyhmään kuulumisensa käyttämällä semanttisista rooleista eniten KOKIJAA sekä relationaalisia ja mentaalisia prosesseja ilmentäviä asenteellisia ilmauksia. Lukijasubjektit asettavat itsensä korkeampaan asemaan kuin kirjan ensisijaiseksi koettu kohderyhmä, minkä seurauksena sosiaalisten yhteisöjen epätasa-arvo toteutuu. Samalla roolinimitysten ja muiden sosiaalisten roolien nuoruuttaan muisteleva aikuinen sekä ennakko-oletuksia tekevä lukija avulla identiteettiä korostetaan. Ulkopuolisen aikuislukijan roolin avulla identiteettiä pyritään taas häivyttämään.