Luonnonmarja-alan yritysten markkinointistrategiat kuluttajatuotteiden viennissä keski-Eurooppaan
Jurmu, Vesa (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää luonnonmarja-alan vientiyritysten markkinointistrategioita ja vientimenestystä. Tutkimuksessa tarkastellaan markkinointistrategian muodostavia tuotetta, hintaa, jakelua sekä markkinointiviestintää kuluttajatuotteiden vientimarkkinoinnin kilpailukeinoina ja vientimenestykseen vaikuttavina tekijöinä. Tutkimuksessa analysoidaan kirjoituspöytätutkimuksena kohdemaiden markkinointiympäristöjä kilpailukeinojen valintaan liittyvänä tekijöinä sekä haastattelulla kerätyn aineiston pohjalta case-yritysten käyttämiä markkinointistrategioita.
Tutkimus toteutettiin case -tyyppisenä ja jokainen tutkimuksen yrityksistä muodostaa yhden casen. Tutkimusaineisto kerättiin kesän ja syksyn 2003 aikana neljästä luonnonmarjoja kuluttajatuotteeksi jalostavasta yrityksestä. Aineisto kerättiin haastattelemalla yrityksen viennistä vastaavaa henkilöä kyselylomakkeen avulla.
Luonnonmarjoista jalostettuja kuluttajatuotteita viedään ulkomaille pääasiassa satunnaisesti ja jakelukanavana toimivat messut, näyttelyt ja tapahtumat. Tuotekehitys ja tuotteiden laatu arvioitiin yrityksissä hyviksi, heikkouksia ovat mainonta ja tuotteen saaminen jakeluun. Vienti on kaatunut usein liian korkeaan hintaan. Case-yritykset eivät vieneet kuluttajatuotteita Italiaan, Iso-Britanniaan ja Saksaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin kolmen case-yrityksen vientiprojekteja Saksaan ja yhden yrityksen vientiprojektia Ruotsiin. Vientimenestys oli viejäyrityksessä tyydyttävä, muut tutkimuksen vientiprojektit eivät johtaneet varsinaiseen vientitoimintaan.
Pitkäjänteinen yhteistyöprojekti yritysten välillä resurssien yhdistämiseksi ja markkinoinnin, tuotekehityksen ja jakelun tehostamiseksi nähtiin case-yrityksissä mahdollisuutena lisätä marjajalosteiden vientimarkkinoinnin kilpailukykyä ja vientiä.
Tutkimus toteutettiin case -tyyppisenä ja jokainen tutkimuksen yrityksistä muodostaa yhden casen. Tutkimusaineisto kerättiin kesän ja syksyn 2003 aikana neljästä luonnonmarjoja kuluttajatuotteeksi jalostavasta yrityksestä. Aineisto kerättiin haastattelemalla yrityksen viennistä vastaavaa henkilöä kyselylomakkeen avulla.
Luonnonmarjoista jalostettuja kuluttajatuotteita viedään ulkomaille pääasiassa satunnaisesti ja jakelukanavana toimivat messut, näyttelyt ja tapahtumat. Tuotekehitys ja tuotteiden laatu arvioitiin yrityksissä hyviksi, heikkouksia ovat mainonta ja tuotteen saaminen jakeluun. Vienti on kaatunut usein liian korkeaan hintaan. Case-yritykset eivät vieneet kuluttajatuotteita Italiaan, Iso-Britanniaan ja Saksaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin kolmen case-yrityksen vientiprojekteja Saksaan ja yhden yrityksen vientiprojektia Ruotsiin. Vientimenestys oli viejäyrityksessä tyydyttävä, muut tutkimuksen vientiprojektit eivät johtaneet varsinaiseen vientitoimintaan.
Pitkäjänteinen yhteistyöprojekti yritysten välillä resurssien yhdistämiseksi ja markkinoinnin, tuotekehityksen ja jakelun tehostamiseksi nähtiin case-yrityksissä mahdollisuutena lisätä marjajalosteiden vientimarkkinoinnin kilpailukykyä ja vientiä.