Luovuuden kehittäminen yrityksessä
Jeminen, Jaana (2007)
Jeminen, Jaana
2007
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Luovuus on kilpailukyvyn vahvuuden tärkeä lähde kaikille yrityksille, jotka ovat tekemisissä kasvun ja muutoksen kanssa. Luovuuden tutkimus on viime aikoina lisääntynyt talous- ja liike-elämän alueilla, kuten tuotekehityksessä, organisaatioiden kehittämisessä sekä tiimi- ja johtamiskoulutuksissa. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, voidaanko suotuisassa ympäristössä tietoisella kehittämisellä lisätä luovuutta tiimikontekstissa. Suuren yrityksen tarpeena oli tehostaa tuotekehitystiimien ideointitehokkuutta. Luovuuden kehittämisestä yrityksessä haluttiin kokonaisvaltainen oppimisprosessi.
Luovuuden kehittämisen avaimiksi löytyivät yksilön ja tiimien luovuuden johtaminen, tuotekehitystiimien ideoinnin helpottaminen sekä fyysisen tilan ideointia edistävä tekijä. Luovuutta määritellään mm. tuoteideoilla, jotka ovat uusia ja potentiaalisesti hyödyllisiä yritykselle. Tutkimuksessa korostui tuotekehitystiimien luovassa prosessissa tapahtuva yhteistyö, jossa yksilöt ovat ajattelevia ja toimivia osatekijöitä. Yritys mahdollistaa tuotekehitystiimien toiminnan johtamalla ja antamalla tarvittavat resurssit; aikaa, välineitä ja fyysisen ympäristön työhön. Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta. Tutkimusaineisto koostui alku- ja loppukyselyistä, kuuden ideointitilaisuuden arvioinneista ja havainnoista sekä kokemustenvaihtopäivän laadullisesta palautteesta.
Tuotekehityshenkilöstön luovuus oli kehittynyt puolen vuoden kehittämistyön jälkeen. Ideointitilaisuudet toimivat työkaluina uusien ideoiden tehokkaassa tuottamisessa edesauttaen yhdessä ajattelua, ongelmanratkaisua ja tehokasta tiimityötä. Fyysisellä tilalla koettiin olevan tavoitteiden saavuttamista edistävä vaikutus. Osallistujan omalla panostuksella oli vaikutusta tilaisuuteen sitoutumiseen ja vuorovaikutuksen toimivuuteen. Yhteistyön vaikutus yrityksen luovuuteen tuli todeksi tässä tutkimuksessa.
Luovuuden kehittämisen avaimiksi löytyivät yksilön ja tiimien luovuuden johtaminen, tuotekehitystiimien ideoinnin helpottaminen sekä fyysisen tilan ideointia edistävä tekijä. Luovuutta määritellään mm. tuoteideoilla, jotka ovat uusia ja potentiaalisesti hyödyllisiä yritykselle. Tutkimuksessa korostui tuotekehitystiimien luovassa prosessissa tapahtuva yhteistyö, jossa yksilöt ovat ajattelevia ja toimivia osatekijöitä. Yritys mahdollistaa tuotekehitystiimien toiminnan johtamalla ja antamalla tarvittavat resurssit; aikaa, välineitä ja fyysisen ympäristön työhön. Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimintatutkimusta. Tutkimusaineisto koostui alku- ja loppukyselyistä, kuuden ideointitilaisuuden arvioinneista ja havainnoista sekä kokemustenvaihtopäivän laadullisesta palautteesta.
Tuotekehityshenkilöstön luovuus oli kehittynyt puolen vuoden kehittämistyön jälkeen. Ideointitilaisuudet toimivat työkaluina uusien ideoiden tehokkaassa tuottamisessa edesauttaen yhdessä ajattelua, ongelmanratkaisua ja tehokasta tiimityötä. Fyysisellä tilalla koettiin olevan tavoitteiden saavuttamista edistävä vaikutus. Osallistujan omalla panostuksella oli vaikutusta tilaisuuteen sitoutumiseen ja vuorovaikutuksen toimivuuteen. Yhteistyön vaikutus yrityksen luovuuteen tuli todeksi tässä tutkimuksessa.