Ympäristöraportointi suomalaisissa pörssiyrityksissä: Raportointiin vaikuttavat liikkeenjohdon asenteet ja motiivit
Javanainen, Salla (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voidaanko legitimaatioteorialla selittää yrityksen motivaatiota sisällyttää ympäristöinformaatiota vuosikertomukseen. Tämän lisäksi selvitettiin liikkeenjohdon asenteita ympäristöasioita kohtaan ja niitä motivaatiotekijöitä, jotka kannustavat yrityksiä raportoimaan ympäristöasioistaan vuosikertomuksessa. Lopuksi tarkasteltiin eri tekijöiden sekä ympäristöraportoinnin määrän välistä suhdetta. Tutkimuksessa selitettävänä muuttujana oli ympäristöraportoinnin määrä ja selittävinä muuttujina aikaisempien tutkimusten perusteella valittu joukko yrityskuvaan, lainsäädäntöön ja sidosryhmäsuhteisiin liittyviä tekijöitä.
Tutkimuksen teoreettinen pohja oli legitimaatioteoriassa, jonka mukaan yritykset etsivät yhteneväisyyttä niiden toimintaan liittyvien sosiaalisten arvojen ja koko yhteiskunnassa vallitsevien hyväksyttyjen käyttäytymisnormien välillä. Ympäristöraportointia voidaan pitää yrityksen pyrkimyksenä legitimaation saavuttamiseen. Tutkittavina yrityksinä oli suurimpia, vuosikertomuksessaan ympäristöasioita käsitteleviä, suomalaisia pörssiyhtiöitä. Empiirisen osan aineisto kerättiin liikkeenjohdolle osoitetun kyselyn ja vuosikertomuksista tehdyn sisältöanalyysin avulla. Aineiston kuvailussa ja analyyseissä käytettiin tilastollisina menetelminä mm. korrelaatiokerrointa ja regressioanalyysiä.
Saatujen tulosten mukaan liikkeenjohto asennoituu positiivisesti ympäristökysymyksiin. Tuloksista näkyy lisäksi yrityksen tilivelvollisuus joitakin sen sidosryhmiä kohtaan. Legitimaatioteorialla voidaan selittää yrityksen päätöstä alkaa raportoimaan ympäristöasioista vain rajoitetusti. Tässä tutkimuksessa erityisesti yrityskuvaan liittyvät seikat olivat tärkeimpiä vaikuttimia yrityksen ympäristöraportoinnille.
Tutkimuksen teoreettinen pohja oli legitimaatioteoriassa, jonka mukaan yritykset etsivät yhteneväisyyttä niiden toimintaan liittyvien sosiaalisten arvojen ja koko yhteiskunnassa vallitsevien hyväksyttyjen käyttäytymisnormien välillä. Ympäristöraportointia voidaan pitää yrityksen pyrkimyksenä legitimaation saavuttamiseen. Tutkittavina yrityksinä oli suurimpia, vuosikertomuksessaan ympäristöasioita käsitteleviä, suomalaisia pörssiyhtiöitä. Empiirisen osan aineisto kerättiin liikkeenjohdolle osoitetun kyselyn ja vuosikertomuksista tehdyn sisältöanalyysin avulla. Aineiston kuvailussa ja analyyseissä käytettiin tilastollisina menetelminä mm. korrelaatiokerrointa ja regressioanalyysiä.
Saatujen tulosten mukaan liikkeenjohto asennoituu positiivisesti ympäristökysymyksiin. Tuloksista näkyy lisäksi yrityksen tilivelvollisuus joitakin sen sidosryhmiä kohtaan. Legitimaatioteorialla voidaan selittää yrityksen päätöstä alkaa raportoimaan ympäristöasioista vain rajoitetusti. Tässä tutkimuksessa erityisesti yrityskuvaan liittyvät seikat olivat tärkeimpiä vaikuttimia yrityksen ympäristöraportoinnille.