Aktiivisten saneerauskeinojen käytön vaikutus yrityssaneerauksessa onnistumiseen
Janhunen, Minttu (2009)
Janhunen, Minttu
2009
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yrityssaneerauslain myötä velallisyritys saa mahdollisuuden konkurssin torjumiseen silloin, kun yritys maksuvaikeuksistaan huolimatta on elinkelpoinen. Saneerauslainsäädäntö tarjoaa elinkelpoisille velallisyrityksille keinon välttyä aiheettomalta konkurssilta. Ennen pakolliseen saneeraukseen joutumista, yritys voi hyödyntää vapaaehtoisen saneerauksen keinoja pelastaakseen liiketoimintansa ajautumisen taloudelliseen kriisiin. Tämä edellyttää riittävän aikaista reagoimista kriisin syihin.
Vapaaehtoisessa saneerauksessa käytetyt saneerauskeinot ovat samankaltaisia kuin yrityssaneerauslain mukaisessa saneerauksessa. Saneerauksessa käytetyt menetelmät ovat omiaan vaikuttamaan siihen, kuinka yritys onnistuu saneerauksesta. Aikaisempien tutkimusten perusteella on voitu todeta, että aktiivisten keinojen, kuten markkinointiin panostamisen, käyttö vaikuttaa positiivisesti yrityksen menestymiseen saneerauksessa. Toisin kuin passiivisten keinojen käytön, kuten erilaiset leikkaukset ja karsinnat yritystoiminnassa, on todettu vähentävän yrityksen mahdollisuuksia selvitä saneerauksesta yhtä hyvin.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia niitä saneerausmenetelmiä, joita saneerauksessa onnistuneet yritykset ovat käyttäneet sekä sitä, miten ne ovat vaikuttaneet yrityksen menestymiseen saneerauksessa. Aihe on ajankohtainen ja mielenkiintoinen talouden tämänhetkisen epävakaan tilanteen vuoksi. Tavoitetta lähestytään aiheesta tehtyjen tutkimusten ja kirjallisuuden sekä yrityksille tehdyn kyselyn kautta. Tilastollisina menetelminä käytettiin Mannin-Whitneyn U-testiä sekä regressioanalyysiä. Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että aktiivisia saneerauskeinoja käyttävät yritykset onnistuvat saneerauksessa keskimäärin paremmin kuin passiivisia keinoja käyttävät yritykset.
Vapaaehtoisessa saneerauksessa käytetyt saneerauskeinot ovat samankaltaisia kuin yrityssaneerauslain mukaisessa saneerauksessa. Saneerauksessa käytetyt menetelmät ovat omiaan vaikuttamaan siihen, kuinka yritys onnistuu saneerauksesta. Aikaisempien tutkimusten perusteella on voitu todeta, että aktiivisten keinojen, kuten markkinointiin panostamisen, käyttö vaikuttaa positiivisesti yrityksen menestymiseen saneerauksessa. Toisin kuin passiivisten keinojen käytön, kuten erilaiset leikkaukset ja karsinnat yritystoiminnassa, on todettu vähentävän yrityksen mahdollisuuksia selvitä saneerauksesta yhtä hyvin.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia niitä saneerausmenetelmiä, joita saneerauksessa onnistuneet yritykset ovat käyttäneet sekä sitä, miten ne ovat vaikuttaneet yrityksen menestymiseen saneerauksessa. Aihe on ajankohtainen ja mielenkiintoinen talouden tämänhetkisen epävakaan tilanteen vuoksi. Tavoitetta lähestytään aiheesta tehtyjen tutkimusten ja kirjallisuuden sekä yrityksille tehdyn kyselyn kautta. Tilastollisina menetelminä käytettiin Mannin-Whitneyn U-testiä sekä regressioanalyysiä. Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että aktiivisia saneerauskeinoja käyttävät yritykset onnistuvat saneerauksessa keskimäärin paremmin kuin passiivisia keinoja käyttävät yritykset.